Opdrachten scoren met een ansichtkaart.

‘Hoe kunnen we het A’dam Noord Kwartet met een opvallende (maar lowbudget) mailing onder de aandacht brengen bij organisaties?’ Met deze vraag klopten Simon en Marlies van de Kwartetwinkel bij mij aan. We maakten een ansichtkaart met fotostrip en scoorden hiermee opdrachten en goodwill. Een mooie vorm van low budget Guerrilla Marketing.

Wil je een leuk verhaal lezen over (the making of van) dit project? Klik dan op: ‘Nooit meer een suffe mailing: scoren met een ludieke marketing-actie in 5 stappen
en laat als je wil een reactie achter :).

Soul Candy is ingezet als relatiegeschenk voor het netwerk van Ex’tent. Je kreeg het toegestuurd als verjaardagscadeautje. Het als toffee vermomde miniboekje is slechts 3 x 4 cm groot en bevat korte gedichtjes. De ontvangers van dit unieke boekje waren enthousiast. Daarmee was dit een zeer geslaagd, gunfactor-verhogend cadeau.
Lees hier meer over hoe je met unieke relatiegeschenken kunt scoren.

Met een kort, aansprekend filmpje maak je duidelijk waar jouw organisatie voor staat en welke actie je wil van de kijkers.

Ex’tax maakt zich sterk voor een circulaire economie en een verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op grondstoffen. Deze promo-video legt het principe uit in anderhalve minuut. Ik deed het sounddesign en gaf adviezen voor storyboard en artwork.
Zie ook: http://ex-tax.com

Een uniek relatiegeschenk om mee te scoren bij je netwerk.

De Kwijtkist is kist, gevuld met zoek- en opgeraakte huisraad.
Uit onderzoek is gebleken dat we ruim 21 uur per jaar verspillen met het zoeken naar kleine items zoals aspirines, nietjes, kroonsteentjes en paperclips. De Kwijtkist biedt uitkomst. “Vanaf nu hoef je nooit meer te zoeken. Dat hebben wij al voor je gedaan.”

Voor Ex’tent produceerde dit unieke relatiegeschenk. Bij veel van de relaties van Ex’tent staat de Kwijtkist nog steeds ergens in huis (waarschijnlijk in de meterkast) om redding te bieden tijdens zoeksessies. In een bijgevoegde catalogus met alle items uit de kist figureerden de mensen van Ex’tent onder andere als directeur kleingoedmagazijn en expeditiemedewerker. Het relatiegeschenk werd hierdoor helemaal ‘Ex’tent’.

Het resultaat? Ex’tent kwam met deze Kwijtkist op een super leuke manier in beeld bij haar vrienden, kennissen en zakelijke relaties en vergrootte hiermee de gunfactor.

Zin in een paar tips voor een succesvol relatiegeschenk? Lees hier hoe je het beste kunt scoren met unieke cadeaus.

Een leuke serie doe-kaarten als relatiegeschenk.

Heb je zin in een spelletje FingerTwister of BeleidsBingo met je collega’s? Wil je indruk maken op je familie met een demonstratie handschaduwen? Wil je wel even gestoord worden voor een loonsverhoging?
Het kan allemaal met deze handige set Flowcards, die ik bedacht als eindejaarsgeschenk voor de klanten van Flow Design. Om zelf te gebruiken of om op te sturen naar iemand die je dierbaar is.

Wil jij ook een betaalbare giveaway of relatiegeschenk waarmee je kunt scoren bij je relaties? Stuur me een e-mail.

 

Het Massageshirt is een t-shirt waarop in 6 stappen de duim-, hand- en elleboog-bewegingen van een officiële stoelmassage staan voorgedrukt. Superhandig! Hoeft je buurman, collega of partner geen gediplomeerd masseur/seuse te zijn om jou een ontspannende rugmassage te kunnen geven. Een geweldige manier om contact te maken!

Was je zonden weg en begin met een schoon geweten. Sinners Soap werkt al na enkele wasbeurten en neutraliseert probleemloos zonden als: voordringen in de supermarkt, een leugentje om bestwil, snijden bij het invoegen. Voor grotere zonden eerst koud douchen en vervolgens meerdere malen stevig schrobben met de zeep. Bedacht en geproduceerd als eindejaarsgeschenk voor Ex’tent.

Shoqs organiseert jaarlijks de winterflashmob De Broekloze Metrorit. In de vrieskou van januari mengen tientallen fanatiekelingen zich zonder broek tussen argeloze reizigers, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Voor deze editie mocht ik de begeleidende song ‘No Pants Today’  schrijven en produceren.
De Brodeloze Metrorit is een mooie vorm van Guerrilla Marketing.

De song Treurwilg en de bijbehorende videoclip (een project van Frank Paats en Vincent Mirck) is bedoeld om Nederlanders door hun herfstdip heen te helpen. Een glimlach in hartje herfst. Voor de clip filmden we met de iphone straatbeelden en portretteerden kleurrijke mensen in de stad Utrecht. Het resultaat: veel vrolijkheid, een scheutje schaamte, mooie verbazing en een fikse dosis levenslust. Een film waarbij de magie van het contact maken centraal staat.
We vroegen de kijker om de film (en de bijbehorende glimlach) met zijn of haar volgers, vrienden en kennissen te delen. Imiddels is de videoclip al ruim 1500 keer bekeken en tientallen keren gedeeld op sociale media.

Wil jij ook een leuke videoclip voor je bedrijf of project? Neem contact met me op.

Muziek: Kingtonic (Frank Paats),
tekst: Vincent Mirck,
backing vocals: Femke Groothuis,
film: Frank Paats en Vincent Mirck.

Alle filmbeelden zijn met de iPhone gemaakt in de stad Utrecht, herfst 2013

Free publicity scoren met een inhaker.

Het Lowlands-festival was tot 2014 al uitverkocht voordat er ook maar één naam bekend is. En dan ook nog eens binnen drie kwartier! Hoe regel je alsnog kaartjes wanneer je naast het net hebt gevist? Ik bedacht dit Lowlands Poster met een alternatieve line-up met ‘foute’ namen. Eén post op Facebook was genoeg voor een landelijke verspreiding binnen een paar uur.

Deze geslaagde stunt haalde tientallen blogs, bezorgde me een interview op de radio over Out of the Box-creatie en was trending toppic op twitter. De directeur van Lowlans, Eric van Eerdenburg, kon de grap wel waarderen en bood me tickets voor het festival aan.
Ik laat het Lowlandsposter regelmatig zien tijdens presentaties Guerrilla Marketing als voorbeeld van ‘inhaken op de actualiteit met een creatief idee’.

Overigens was er online nog flink wat discussie over welke van de artiesten ‘fout’ waren: “Europe fout? Als díe zou spelen, zou de Alpha tent nog te klein zijn!”

Over Guerrilla Marketing schreef ik een aantal artikelen:
Schud de guerrilla in je wakker!
Zo maak je met guerrilla marketing je event onvergetelijk
Met klein budget scoren bij je doelgroep

Een mailing, gericht aan huisartsen en apothekers, om zeldzame aandoeningen onder de aandacht te brengen. “Inspirine heeft een stimulerende en inspirerende werking bij het bevorderen van kennis over  geneesmiddelen voor zeldzame aandoeningen.” Het doosje bevat complimints tabletten en een bijsluiter met uitleg over het onderwerp en een verwijzing naar de website. Gemaakt voor Stuurgroep Weesgeneesmiddelen. Resultaat: Meer betrokkenheid van de doelgroep en traffic naar de website dan voorheen.

Het Inspirinedoosje is een vorm van Guerrilla Marketing. Ontvangers werden op een opvallende manier verrast en daarmee aangezet tot actie. Hier kun je lezen hoe je Guerrilla Marketing toepast en op een leuke manier in beeld komt bij je doelgroep.

 

 

 

 

 

 

Hoe lok je 2500 leerlingen van middelbare scholen naar de open dagen van de ROC-vervolgstudies? … Door voor de exames even ècht contact ze te maken en ze een hart onder de riem te steken via een sympathieke, humorvolle mailing.
25000 leerlingen ontvingen per post hun persoonlijke ‘Mental Coach’, in de vorm van een vingerpoppetje, die hen ‘terzijde kon staan’ tijdens moeilijke momenten in de examentijd. De mailing was tevens uitnodiging voor de open dag van het ROC. Het ROC boekte meetbaar meer bezoekers en kreeg veel positieve reacties op de Mental Coach.

Wil jij ook een leuke, effectieve mailing waarmee je in beeld komt bij je doelgroep? Stuur me een e-mail en we sparren er een keer vrijblijvend over.

 

 

 

Meer kans, meer geld, in de Staatsloterij.
Deze advertentie ‘Groot doel’ maakte ik in de tijd dat ik als Art Director werkte bij Draft Worldwide.

Een gunfactor verhogend cadeau voor je relaties.

Heb jij ook zo’n zin in de zomer en in vakantie? Helaas zijn de holidays voor de meesten van ons nog een paar maandjes weg.
Maar hier is iets op bedacht: Instant Vakantiegevoel-mondspray. ‘Wacht niet tot de vakantie maar geniet nú al!’
Wil jij je klanten of personeel verblijden met dit fijne gevoel?
Dit cadeautje met een vette knipoog is ideaal om te aan je netwerk te geven voorafgaand aan de zomer. Het leuke is, dat je de achterkant van de verpakkingskaart kunt bedrukken met nog meer suggesties om het vakantiegevoel te krijgen.
Online is dit idee breder te trekken door op de Facebookpagina iedereen te vragen om te omschrijven waar hij/zij naar toe zou willen op vakantie.
De invulling van de kaart en de design-stijl kunnen uiteraard helemaal worden aangepast aan de wensen van uw bedrijf.
Wil je meer weten over dit cadeautje of een prijsopgave? Stuur me een e-mail en we sparren er een keer vrijblijvend over.

Lees hier meer over gunfactor verhogende cadeautjes.

Een simpele ansichtkaart inzetten ter promotie van je event.

Theatersportgroep Kâttekwaod uit Utrecht zocht naar een (goedkope) manier om meer publiek te trekken naar de maandelijkse voorstelling. Ik ontwikkelde een beeldtaal en bedacht ‘Kâttekaorten’, een serie prikkelende freecards. Voorbeelden van gespeelde impovisatie-scènes vormden de basis, op de achterkant gevolgd door: ‘Heb je deze scène gemist? Geeft niks, want Kâttekwaod speelt volgende maand wéér een voorstelling’. Door de kaarten maakte de theatergroep contact met veel nieuwe fans en speelt nu maandelijks voor een stampvolle zaal.
Zie ook: www.facebook.com/Kattekwaod

 

 

 

Een waterpistool als guerrilla marketing actie op een festival.

Voor Bäst (film producion company) bedacht ik een manier om op te vallen tijdens het Cannes reclamefestival dat jaarlijks in hartje zomer plaatsvindt.
Alle bezoekers kregen een ultracool waterpistool in sexy verpakking. Deze gadget bleek ideaal om de saaie seminars te ontregelen en om op een verfrissende manier contact te maken met medebezoekers. En uiteraard om op een ludieke wijze kennis te maken met Bäst.

Het resultaat van de actie: 12 waardevolle leads in twee dagen waar uiteindelijk 5 nieuwe opdrachten uit voortkwamen.

Wil jij ook een coole guerrilla marketing actie waarmee je gaat scoren? Stuur me een e-mail.

Videoclip Floodlight – Kingtonic
Voor Kingtonic schreef en produceerde ik de song Foodfight. De muziek is geïnspireerd op  70’s funk en disco. Leadzang: Nanette Boxman en Frank Paats. De clip bevat fragmenten van The Three Stooges en Buster Keaton.

Wil je meer muziek luisteren van Kingtonic? Check Kingtonic op Spotify en geniet :).

 

Voor de Koekoekschool in Utrecht ontwierp ik het programmaboekje.

Werken met mensen is een song uit de theatervoorstelling “Care Acedemy” in het kader van een landelijke wervingscampagne voor scholieren in de zorg. In Werken met mensen bezingt één van de hoofdrolspelers haar dilemma’s en keuzestress.

Idee, tekste en regie: Theatergroep Hitches / Nanette Boxman
Opdrachtgever: Florence Nightingale Instituut
Werken met mensen, tekst en muziek: Frank Paats

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor Twee of meer (training & coaching in leiderschap en samenwerking) ontwierp ik een kleurenwaaier voor managers en professionals. De wijzer bevat 35 pagina’s met verschillende thema’s die relevant zijn voor teamleiders en managers zoals samenwerken, kwaliteiten en persoonlijk leiderschap. Van Mijn eigen Wijzer zijn inmiddels 7500 exemplaren in omloop.
Zie ook: http://www.tweeofmeer.nl/nl/mijn-eigen-wijzer/

 

 

 

 

Dit is de key visual van een eindejaarsgeschenk dat ik voor Ex’tent bedacht en produceerde. Alle mensen in het netwerk van Ex’tent konden een foto inleveren die vervolgens werd omgezet tot een op canvas geprint en ingelijst schilderij. Eckart Wintzen, directeur van Ex’tent poseerde als ‘Da Wintzi’. 

 

 

Als je dit dubbeltje met je mee draagt heb je altijd geluk! Je staat voor de kassa in de snelste rij, je wint de bingo op de camping, je trein rijd op tijd, en nog veel meer… Ex’tent gebruikte het Geluksdubbltje als relatiegeschenk voor haar netwerk. Er kwamen veel positieve reacties. Veel van de ontvangers vertelden later hun geluks-ervaringen aan Ex’tent. Een mooie interactie tussen gever en ontvanger!

 

 

 

Ben jij ook altijd zo drukdrukdruk? Heb jij ook altijd en eeuwig te weinig tijd en ben je kapot na een (werk)dag stevig doorjakkeren?
De Take Five Clock geeft je elk uur vijf minuten extra om even ‘time out’ te nemen. Vijf minuten die je kunt gebruiken voor iets leuks of nuttigs. Zo kun je bijvoorbeeld lekker even dagdromen, de flick flack leren of je collega een kop koffie brengen, Zo kom je weer in contact met jezelf en met je omgeving.

Silliconen lichaamsdelen, een absurdistische recordpoging, Auditie doen voor een broadwayshow, oudhollands Sushi werpen, een rit op een vliegend tapijt… Dit zijn zo maar een paar onderwerpen waarover Kingtonic liedjes schrijft. Komisch en confronterend, vol zelfspot en verwondering. Om de rijkdom van de muziek vorm te geven bedacht ik een fantasievolle ‘knip en plak’ beeldtaal. Zie: www.kingtonic.com