Guerrilla Marketing live en online. Zo kom je in beeld bij je doelgroep:

Een balletdanseres als draaideur, een rafter die van een gebouw af stort, een kapper die gratis knipt als je ‘m voorleest… Guerrilla Marketing vindt vaak ‘live’ plaats, in een fysieke vorm, in openbare ruimtes en op straat. “Fantastisch, die acties op locatie, maar hoe vertaal ik dat naar online?”, hoor ik regelmatig van mijn workshop-cursisten. Goeie vraag! Want zonder die vertaling mis je veel kansen en contactmomenten.

Stel, je loopt een chocolatier binnen voor een lekkere doos bonbons. Je kijkt naar de prijs maar hé, wat is dat? Je kunt niet betalen met geld maar alleen met… een goede daad! Het prijskaartje zegt: ‘Breng iemand een ontbijt op bed.’ En een andere: ‘Doe een week de was voor je moeder’. En bij de kassa kun je meteen inloggen op Facebook om een vriend te kiezen die je goede daad gaat ontvangen. Haha, nu moet je wel aan de bak!

Deze ludieke (eendags)actie van een Deense chocoladewinkel leverde niet alleen een volle winkel en een 150m lange klanten-rij op, maar ook duizenden posts en hilarische foto’s online van alle uitgevoerde goede daden die massaal werden gedeeld. (150.000 posts al in de eerste 24 uur). Een mooi voorbeeld van een top idee met geslaagde koppeling naar het web. Free publicity, online betrokkenheid en fans (totaal bereik op social media: 3,7 miljoen mensen): wat wil je nog meer?

Vijf strategieën om Guerrilla Marketing te koppelen aan online marketing:

1. Maak beeldmateriaal van je ludieke actie en zet het online

Een open deur natuurlijk, maar dit is dan ook meest simpele en effectieve manier om je actie online door te zetten (tip: huur een profi fotograaf of filmer in!). Je fans kunnen reageren op je posts en zo ontstaat er buzz en interactie. Denk vooral ook aan het laten zien van ‘the making off’ en ‘de reacties van publiek’.

Neushaartrimmer. Ja, zelfs de verkoop van neushaartrimmers kun je via Guerilla Marketing een boost geven! Deze foto werd online gezet met de vraag wie er nog meer als fotomodel mee zou willen doen voor de campagne. Er kwamen heel veel reacties. De uitgekozen modellen mochten zelf de takken door hun poster-neus trekken. En de filmpjes hiervan scoorden weer online…

2.    Maak gebruik van de creativiteit van je doelgroep 

Dit is een geweldige manier om je fans betrokken te maken bij je merk, product of dienst. Je doelgroep vragen om input werkt vooral als je een grappig, laagdrempelig thema (of een wedstrijd) hebt waar met lekker veel humor op kan worden gereageerd.

Make a Dog’s Day. Een hondenasiel in Amerika zocht adoptiebaasjes en vroeg als stunt haar fans online om hulp bij het samenstellen van een bucketlist voor honden. Waarmee bezorg je een hond nou een geweldige dag? Er kwamen duizenden leuke, creatieve suggesties (van massage tot een glijbaan voor honden) met #makeadogsday. Een sympathiek idee dat online 86 miljoen mensen bereikte en 1,7 miljoen viervoeters een nieuwe baasjes bezorgde!

Coolblue dozen. Onder de naam ‘pakketpret, creatief met karton’ daagt Coolblue haar klanten uit om iets moois te knutselen van de verpakkingsdoos. Een foto van je creatie kun je uploaden en je maakt kans op een waardebon van €100,-. Zowel op Facebook, instagram als Linkedin zie je ze voorbijkomen, de geweldige kuntselwerken van de Coolblue-fans. Een absolute hit die nog steeds veel free publicity en nieuw klanten oplevert.

 

3. Breng een conversatie op gang 

Bij Guerrilla Marketing gaat het om interactie en betrokkenheid. Hoe zorg je er voor dat mensen mee gaan doen, dat er discussie ontstaat? Dat kan bijvoorbeeld door op een ludieke, prikkelende manier aandacht te vragen voor een onderwerp binnen jouw vakgebied. Ik heb hiervan een mooi voorbeeld:

 

Found in Guanabara. Een bewustzijnscampagne over de prijs van vervuiling. In de haven van Rio werden honderden afval-voorwerpen opgevist. Door een specialist werd bepaald voor welk bedrag er schade aan het milieu was aangebracht door de vervuiling. Vervolgens werden de voorwerpen voor deze prijs op Facebook en het Braziliaanse Marktplaats aangeboden. ‘Half vergane voetbal: $ 17.000‘. Oude autoband: $20.000‘ Er kwamen veel reacties op. De discussie brak los. Resultaat van de campagne: 1,6 miljoen aan free publicity, 22 miljoen views op social media, 20x meer betrokkenheid op Facebook en uiteindelijk een blijvend schonere haven.

 

4. Biedt een geweldige (online) service 

Dat je met een geweldige service scoort bij je klanten snapt iedereen. Door verwachtingen te overtreffen creeër je goodwill, mensen worden ambassadeur van jouw product of dienst en zo kom je eerder in beeld voor opdrachten. Maar stel nou dat jouw service zó waanzinnig is dat je online een hype veroorzaakt…

 

Instagram your fridge. Smirnoff bedacht een fantastische manier om onder de aandacht te komen bij hun doelgroep. De actie: ‘Fotografeer de inhoud van je koelkast, zet die op Instagram en de online bartenders van Smirnoff bedenken een cocktail met wat ze zien staan. Daarna sturen ze je ook nog eens een gepersonaliseerde video hoe je de cocktail maakt’. Een pak yoghurt en een blik abrikozen in je koelkast? Met 30 ml Smirnoff werd dat de ‘Passion Fruit Whip’. Pot pindakaas en vanille ijs?:‘Oreo Peanut Butter Crush’, enz. Hoe outrageous en ludiek is deze service wel niet? Het resultaat van de actie: meer dan een miljoen views en shares op de social media en een verkoopstijging van 58%. Zou jij een idee als dit kunnen bedenken voor jouw product of dienst?

 

5. Laat jezelf zien (met een interactief vervolgverhaal)

Mensen zijn gek op verhalen. Zeker als het gaat om persoonlijke, authentieke avonturen en uitdagingen. Een heldenreis met al z’n ups en downs die leidt naar een episch einddoel is onweerstaanbaar. Kijk maar naar het succes van alle films en series. Online zie ik dit regelmatig voorbijkomen: een bevriende muzikant die naar een album toe werkt en telkens inkijkjes geeft in het creatieve proces, een vriendin die een theaterstuk ontwikkelt en in de kronkelige weg daar naartoe alle pieken en dalen deelt in verhalen, foto’s en video’s. Iemand die voor zichzelf begint en de groei van het bedrijf laat zien… Een spannend vervolgverhaal kan je heel veel volgers en fans opleveren. Je krijgt iets menselijks, iedereen kent je en daarom zal er eerder aan je gedacht worden voor je diensten en producten.

Ik vond een geweldig voorbeeld van een interactief vervolgverhaal. Weliswaar commercieel van opzet 😉 maar het idee er achter vind ik top.

 

Nike run like me (10 m extra rennen voor elke Facebook-like). Voor de lancering van een nieuw model sportschoen bedacht Nike Japan een campagne waarin ze op een ludieke manier wilden bewijzen dat je met hun schoenen ‘verder kan rennen’. De exentrieke marathonloper Joseph Tame werd ingehuurd om de hoofdrol te vertolken. Voor elke Facebook-like die de campagne kreeg rende hij 10 meter extra. Het werd een enorm succes. Joseph Tame was online, live rennend te volgen maar ook in de straten van Tokio kreeg hij support van duizenden fans. In 30 dagen rende hij meer dan 420 kilometer. De campagne ging vet viral.

 

Workshop Guerrilla Marketing voor ondernemers

Wil je weten hoe Guerrilla Marketing voor jou als ondernemer kan werken? Doe dan mee aan de eerstkomende workshop Guerrilla Marketing voor ondernemers. Hierin gaan we dieper in op aansprekende cases en zelf aan de slag met met (betaalbare en uitvoerbare) Guerrilla Marketing ideeën, speciaal voor jouw onderneming!