Vijf tips voor een succesvol relatiegeschenk.

Een cadeau voor je klanten aan het einde van het jaar: ideaal om de band te versterken. Maar hoe maak je je geschenk succesvol en persoonlijk? En hoe zorg je er voor dat het niet inwisselbaar is voor elk ander item? Of erger nog, dat jouw geschenk van iedereen had kunnen komen. Dat jíj als géver inwisselbaar bent! Vijf tips.

Tip 1. Maak je relatiegeschenk Uniek

Niets is erger dan een geschenk dat overduidelijk uit één of andere online giftshop komt en, in combinatie met een standaard brief, sneu op je bureau beland. Je kent het wel: Een plastic flessenopener, kaasplank of knijpkat met ‘prachtige’ logo-opdruk. Joechei en toedeledokie. Maar hoe dan wel?

- Door zelf een uniek geschenk te bedenken.
Voor een klant maakte ik ooit de Kwijtkist. Een kist met vakjes, gevuld met zoek- en/of opgeraakte huisraad, zoals paperclips, knopen en batterijtjes voor je afstandbediening. Een cadeau dat in geen winkel te krijgen is. De ontvangers waardeerden deze gift omdat de gever de moeite had genomen om het speciaal te laten maken.

Kwijtkist

– door aan een bestaand item iets origineels toe te voegen. 
Voorbeeld: Een klant van me wilde zijn relaties een kerstpakket sturen. Daar zat een fraai tafelkleed bij voor het kerstdiner. Om de gezelligheid wat langer te laten duren heb ik op de achterkant van het kleed een paar spelborden laten printen, schaak, ganzenbord en … We voegden nog wat spelatributen toe en noemden het ’Dining en Winning’.

Tip 2. Maak je relatiegeschenk persoonlijk

Zorg er voor dat jij jezelf als gever laat zien. Voeg aan het cadeau en aan de begeleidende tekst elementen toe die het karakter van jouw (of je bedrijf) tonen. Door humor, door de tone of voice of door een onverwacht kijkje achter de schermen. Om het voorbeeld van het tafelkleed/spelbord te nemen. Je zou op de verpakking een foto kunnen zetten waar je de mensen van het bedrijf aan een tafel vrolijk de spelletjes ziet spelen. Voeg er dan nog een handleiding aan toe waarin iedereen z’n favoriete valsspeeltruc omschrijft en je weet zeker dat de ontvanger van het cadeau een glimlach op z’n gezicht zal krijgen en je cadeau nooit meer vergeet.

Tip 3. Maak het entertainend, van verpakking t/m inhoud.

Mensen hebben alles al, dus als je wilt dat je cadeau niet direct in de prullenbak belant, moet je op z’n minst entertainment bieden. Dat begint al bij de verpakking die je in de bus krijgt. Die mag al prikkelen, uitnodigen om te openen. Op de doos waarin we de Kwijtkist verstuurden plakten we een sticker van een foto van de directeur die in z’n overall de Kwijtkisten staat te vullen. Een goed relatiegeschenk is van de verpakking tot en met de ‘gebruiksaanwijzing van het cadeau’ een feestje.

Tip 4. Wees niet bang om ’te ver’ te gaan.

Een geschenk, en alles wat er om heen is bedacht, mag sprankelen, uitbundig zijn en soms zelfs lekker over de top zijn. Durf fantasievol te zijn en wees niet te bang voor de reacties van de ontvangers. Een geschenk dat binnen de lijntjes/verwachtingen blijft valt niet op en is al snel weer saai en inwisselbaar.

Een klant van me wilde zijn relaties ooit een ‘hoofdkroeler’ geven. Je weet wel, zo’n massage-apparaat met verbuigbare uiteinden die je over je hoofd laat glijden. Ik maakte hierbij een quasi design folder waarbij met foto’s nog 15 andere toepassingen van het massageapparaat werden getoond. Bijvoorbeeld als doucheput-ontstopper, autoslot-opener, kerstboomdecoratie of SM-karwats. De reacties van de ontvangers van de cadeaus waren unaniem enthousiast. We kregen zelfs een paar hilarische foto’s van mensen die hun zelf bedachte toepassingen hadden gefotografeerd!

Eckart_met_Orgasmotron_large

Orgasmotron_kaart_binnen_large

Tip 5. Maak je eindejaarsgeschenk duurzaam.

Hoe vaak gebeurt het niet dat cadeau artikelen (aanstekers, zaklampen, stappentellers e.d.) eindigen als plastic soep in de wereldzeeën? Door na te denken over materialen en duurzaamheid laat je als bedrijf zien dat je verder kijkt dan een cheap geproduceerd, vervuilend wegwerpgadget.

Bonustip. Stuur je geschenk pas halverwege januari.

Dit heeft twee voordelen:
1. Je valt meer op omdat iedereen al iets tussen kerst en oud & nieuw stuurt
2. Je hebt meer tijd om iets goeds te maken en minder stress in de laatste weken van het jaar