Verhoog je Gunfactor met cadeautjes voor je klanten.

De gunfactor is belangrijk wanneer je in beeld wilt komen bij (potentiële) klanten en wanneer je mensen in beweging wil krijgen.  Als de ander je het ‘gunt’ krijgt je uiteindelijk die opdracht, die loyaliteit of dat waardevolle contact. Als ondernemer werken aan je gunfactor gaat veel opleveren!

Een uniek relatiegeschenk geven verhoogt je gunfactor

Persoonlijke, fantasievolle geschenken zijn een fantastisch middel om je gunfactor te verhogen! Ik mag ze al jaren bedenken voor mijn klanten en zie telkens weer hoe goed het werkt! Door iemand iets te geven ontlok je wederkerigheid. De ontvanger wil graag iets voor je terug doen.

Van mijn klanten krijg ik vaak de vraag wat ze moeten geven aan hun relaties. Het zoeken naar een geschikt geschenk vind men lastig. Vaak kijken ze bij online giftshops. Eindeloos lang wordt er dan gezocht naar iets leuks en uiteindelijk, bij gebrek aan beter, gekozen voor een standaard item. En hup, daar gaan weer 1000 USB sticks, knijpkatten of pennen (uiteraard voorzien van bedrijfslogo) de deur uit. Fantasieloze en inwisselbare voorwerpen die de gunfactor niet zullen verhogen bij de ontvanger.

Ik adviseer altijd om iets te geven dat uniek is (of zo aangepast dat het uniek wordt), iets dat fantasievol is en dat persoonlijke elementen bevat. De combinatie hiervan is goud waard en zorgt er voor dat het geschenk of promo item je gunfactor verhoogt.

Hoe maak je een geschenk zo dat het je gunfactor verhoogt? Vijf tips

1. Laat een cadeau bedenken/maken dat nog niet (in die vorm) bestond
En zorg dat het helemaal bij jou en je bedrijf past. Een customized gift dus die het DNA en de cultuur van jouw onderneming ademt. Voor voorbeelden, zie …. Een goede test of iets bij jou past vind ik altijd: had een ander bedrijf precies dit cadeau kunnen bedenken/sturen? Ja? Dan zoek je het nog te veel in een standaard item. Nee? Mooi zo, je bent goed bezig! Je onderscheidt je duidelijk van anderen, versterkt je authenticiteit en dus je gunfactor.

2. Zorg er voor dat jouw geschenk een persoonlijk element heeft
Laat iets van jezelf zien in het cadeau. Voor mijn klant Juice Promotoins bijvoorbeeld bedacht ik een after summer mailing met als titel: “Hold on to that Holliday Feeling.” Een pakket met items waarmee je op kantoor je vakantiegevoel kon vasthouden. Ergens in het pakket waren foto’s van de verkoopmedewerkers van Juice Promotions te zien met daarbij een tekstje waarin ze vertelden hoe ZIJ het vakantiegevoel vasthouden. Grappige verhaaltjes waar ze veel reacties op kregen. Waarom? Omdat die medewerkers even iets sympathieks, iets menselijks van zichzelf lieten zien! Een persoonlijk element dat gunfactorverhogend werkte.
Een andere manier om je geschenk persoonlijk te maken is bijvoorbeeld door een handgeschreven tekst bij het cadeau te schrijven, die inhaakt op jullie zakelijke relatie. Toegegeven, is veel werk maar het gaat je band met de ontvanger (en de gunfactor) zéker versterken!

3. Personaliseer het geschenk
Spreek de ontvanger persoonlijk aan, met zijn of haar naam, in de tekst. Ook de envelop of verpakking kun je al personaliseren door de naam van de ontvanger met de hand te schrijven. Is wel even wat werk, maar het zijn juist dit soort details die het ‘m doen.

4. Trek het concept verder door en maak het geschenk nóg leuker en persoonlijker
Bouw bijvoorbeeld een mogelijkheid in voor de ontvanger om te reageren op het cadeau of er een aanvulling op te geven. Sociale media zijn hiervoor zeer geschikt. Om het geschenk voor Juice Promotions “Hold on to that Holliday Feeling” nog even aan te halen: Op de Facebookpagina plaatsten we dagelijks tips om het vakantiegevoel vast te houden. Iedereen kon hier tips aan toevoegen. Veel van de ontvangers van het geschenk deden dit ook en er ontstond lekker veel buzz rondom het oorspronkelijke idee. Ook was er een zeer succesvolle vakantiefoto-wedstrijd.

5. Maak van je klanten jouw ambassadeurs
Zijn je klanten blij met je geschenk? Vraag ze of zij nog contacten hebben voor wie het cadeau óók waardevol kan zijn. Zo zet je je gunfactor bij de ontvangers in om je netwerk te vergroten.